De koppelingen van de Lima 1200 en 1300 loks zijn bevestigd aan het onderstel. Hieronder beschrijf ik wat ik heb gedaan om een nieuwe koppeling te bevestigen aan deze lokomotieven.
Op de 1200 lok heb ik gebruik gemaakt van een Symoba koppeling aan een kant. Beide kanten hebben ruimte (hoewel aan de motorzijde wat moet worden weggesneden), ik heb echter maar één kant uitgevoerd. Dit wordt wel wat problematischer als de onderstellen naar voren worden verplaatst.
Bij de 1307 heb ik de koppeling zo afgesneden met een dunne figuurzaag dat er nog wat ‘vlees’ is waartussen een symoba koppelingshouder kan worden gelijmd.De hoogte is dan precies goed, de Symoba hulp kan gebruikt worden om de koppeling vast te houden tijdens het drogen.Hier is gebruik gemaakt van een korte koppelingshouder. Deze bleek eigenlijk te kort.En hier de normale koppeling. Deze had hier nog een millimeter naar voren gemogen.Aangezien de onderstellen natuurlijk geen kortkoppelingsfunctionaliteit hebben, moet de afstand tot de buffers groter zijn dan met het Symoba kortkoppelingsmechanisme. Bij krappe bochten gaat anders de lok met de wagon scharen….