Ombouw Sprinter (Plan-Y)


Het werd tijd om mijn drie Fleischmann Sprinters te digitaliseren. Ik heb dat moment meteen opgepakt om (LED) verlichting in te bouwen, de binnenkant te verven en reizigers te plaatsen. Hernummering en dat soort dingen laat ik liever aan de experts over…

Allereerst, alle informatie heb ik gevonden op de volgende sites: Hanulveen, Beneluxspoor, Vouwbalgen voorbeeld op Beneluxspoor en Wil Dirksen. Voor details over b.v. open maken en demonteren verwijs ik naar deze pagina’s, met name die van Hanulveen. Deze omschrijving gaat met name over de afwijkingen en combinaties die ik heb gebruikt.

Na het losmaken van het printboard, moeten de banen worden onderbroken op de rode lijnen en doorverbonden via de blauwe lijnen. De groene lijnen moeten bij terugzetten weer worden vastgemaakt. Aan de linkerkant kan een weerstand komen voor de (LED) front/sluit verlichting.

De draden van de bak connector worden zo geplaatst dat de linker en rechter rail van beide bakken met elkaar verbonden zijn.

Verwijder ook meteen de koperen strip van de bovenleiding aan de onderkant van het dak en knip/trek/sloop voorzichtig het koper van de rail/bovenleiding selectieschroef. Anders gaat dit later kortsluiting geven.

Aangezien het treinstel toch al helemaal uit elkaar ligt, is nu het moment om asjes licht te olieen, kontakten schoon te maken en ander groot en klein onderhoud uit te voeren op met name de aandrijving. Zorg ervoor dat de aandrijving goed werkt in analoge modus, voordat met digitaliseren begonnen wordt.

Vervolgens is het motorschild onderbroken op sommige plekken. Op de tweede manier is ook de motoras met behuizing compleet gescheiden, maar dit is niet perse nodig. Wel gebruiken we de (nu geisoleerde) stroomafnemer weer. Met een extra draadje verbinden we deze later aan de printboard.

 

 

 

 

 

 

 

 

Vervolgens plakken we een stukje LED strip (3528, 120 p/m, warmwit) verlichting aan de onderkant van de PCB en verven het plafond wit. Een extra SMD componentje wordt eraan vastgesoldeerd tussen de pluskant en de V+ kant van de decoder: NSI45020. Dit is een stroombegrenzer, hierdoor loopt er maximaal 20mA door de strip waardoor er al gedimd wordt zonder pulsen of lichtflikkeringen. Een 3k3 ohm weerstand in serie werkt misschien nog beter.

Nu is de cabine aan de beurt:

 

Banken, muur, deur, machinist en cabine kunnen geverfd worden. Led verlichting (3mm rood en wit) kan zo gemakkelijk worden geinstalleerd, gesoldeerd en met dikke verf (of kit met verf) vastgezet en lichtdicht worden.

Een gele LED is te geel, maar een witte LED, even ondergedompeld in Tamiya X-26 (Clear Orange), gaf een mooie warm(gele) kleur. Met deze verf is eventueel ook de lichtstrip te behandelen om het licht wat warmer/geler te maken, maar echt nodig vond ik het niet. Het stukje krimpkous voorkomt de ergste lichtlekkage.

Nu komt het interieur aan de beurt. Voor de eerste twee sprinters heb ik ook de ramen verwijderd om de kozijnrubbers zwart te maken en de wanden wit. Uiteindelijk vond ik dat te veel moeite, terwijl het voor mijn gevoel te weinig opleverde. Van de derde sprinter heb ik alleen de vloer, deuren en tussenwanden geverfd, het verschil is van buitenaf nauwelijks of niet te zien.

Echt nauwkeurig verven is niet noodzakelijk, details zie je later alleen maar met een flinke zoomlens.

Voor de kozijnen kan een goede zwarte permanent marker worden gebruikt. De verf die ik voor de vloer gebruikte is Tamiya XF-12 (J.N. Grey) Het lijkt in eerste instantie iets te groen, maar met dak erop en verlichting lijkt het prima.

Vervolgens kunnen de reizigers en de decoder (Lokpilot standard) geplaatst worden. Van de decoder is wat extra krimpkous afgehaald zodat deze net plat op de vloer past bij de midden deuren. Een verfje over de decoder (krimpkous) en de draden en je ziet er later niets meer van!

Het laatste treinstel was iets moderner en heeft een gat in de bodem, de decoder kan dan onderin het treinstel liggen.

De motorloze bak heeft een leeg motorblok waar mooi een functiedecoder inpast. Door de functiedecoder hoeven er ook geen extra aansluitingen tussen de bakken worden gemaakt. Ik gebruik zelf een goedkope DIY functiedecoder, maar elke functiedecoder is goed genoeg om front/sluit lichten en verlichting te schakelen.

Met tussendoor veel testen, worden nu alle draden aan elkaar verbonden en het treinstel weer in elkaar gezet.

Als alles werkt, nog niet het dak sluiten. Eerst kunnen we nog vouwbalgen plaatsen. Een paar roco vouwbalgen (dun/ingeklapt), een daarvan doorgesneden aan de top, waar straks de connector geplaatst wordt bij koppelen, en dan vastlijmen aan de bak. Draad met connector eerst er doorheenhalen. Met verf kan de boel worden bijgetipt. Nu kan het dak er eindelijk op en is de sprinter klaar.